Saturday, 24 April 2010

What herb?


Anyone knows what this is?

Before my grandmother loss her ability to speak (aphasia condition caused by stroke) she told my mom that this can be used as remedy for cough. Just add it into any broth, chicken soup for example.

So I tried once, they make my chicken soup tastes a bit bitter. I don't know how to describe it accurately, bitter is not all (I blame my limited vocab). Though it looks like onion, but the taste is actually "radish-ish".

9 comments:

SyaAz said...

ala, kiter luper la aper namer dia...tp kalu kat tempat kiter kat trg ni nenek pernah bgtahu yang kegunaan dia untuk bhgian dalaman la.skit2 dalaman especially lelaki yg menghadapi masalah huluran kalau kaum kiter mcm senggugut la lbh kurang...

bgs gak utk darah tgi kalu xsilap...
kat umah n umah nenek wajib kna tanam menda Allah ni....in case kalu jd pape...wallahualam....

mangosteenskin said...

Sya,

Oh sangat terima kasih untuk info tu. Famili Sya makan/ guna benda ni mcmn? Mango juz bubuh dlm sup ayam, tp pahit!!

SyaAz said...

hehe mango, mner ada herba yg best betul x?

hmm, stakat yg syaaz tahu, diorg rebus ngan akar2 skali, kemudian biar sejuk, tapis n minum mcm tu jer...

kalu xsilap ayah dah biasa minum sbb dia ada penyakit darah tgi ngan batu karang...

mangosteenskin said...

hehe betul, selalunya x best.

ooo minum mcm tu je pun boleh...kalau tak ada darah tinggi camtu...boleh minum ke saja2? yg untuk pompuan tu untuk senggugut je atau utk kitaran haid/sihatkan organ peranakan sekali?

SyaAz said...

yg tu syaaz xbraper pasti la mango...
t kiter tya nenek yer...kalu da dpt info nti syaaz bgtau k..

+farahnajiha said...

bawang huma?

Anna said...

Hye,

Sorry out of topic skit. Tapi kalau nak tempah stamp dari you camana procedurenya ye.

Please reply me:
mummymodern@yahoo.com


Thanks,
Anna
http://dalissacuppacake.blogspot.com

SyaAz said...

salam mango,
syaaz ni. br ni balik kg tya pd mak pasal herba ni. dia ckp herba ni org panggil selusuh bawang...

kegunaan dia,

utk org yg lps bersalin nk bg cuci lam rahim xpown lawaskan pengeluaran darah2 kotor...

act. syaaz rasa xsemestinya utk org lps bersalin jer...org biasa pown leh amalkan jgk kecuali org yg mengandung, tkt nti mudah gugur..

tujuan mkn herba ni, mcm syaaz bgth td la. nk bg lawas+cuci darah kotor..bg kiter sihat+segar...

hehe...tu la serba sedikit syaaz leh kongsi ngan mango...kim salam pd putri yer..comel sungguh dia...

mangosteenskin said...

oooo...macam tu...thank you sangat syaaz! sangat hargai info yang syaaz bagi tu.

ye mungkin boleh bantu lancarkan menstrual kot. hehe. mungkin juga baik untuk darah tinggi tu semua. Ada juga kawan yg bagitau nenek dia pun main curah air panas je mcm teknik yg nenek syaaz guna. Nanti mango nak cuba tanam dalam pasu. :)